علم گیاه شناسی: گیاهان گوشتخوار
تاریخ : دو شنبه 31 / 3 / 1393
نویسنده : علم پوریا

ونوس مگس خوار

ونوس مگس‌خوار یک گیاه گوشتخوار است که از راه جلب حشرات کوچک و به دام انداختن آنها تغذیه می‌کند. گیاه گوشتخوار ونوس اغلب در زمین‌هایی می‌روید که دارای منابع کمی از نیتروژن می‌باشند از این رو با شکار حشرات سعی در جبران نیتروژن مورد نیاز خود دارد. انتهای برگ‌های آن دارای موهای ریزی در سطوح داخلی  است که باعث برانگیخته شدن آن می‌شود، و با ساختار خاصی که در پایانه هر برگ وجود دارد، می‌تواند طعمه را به دام بیندازد. هنگامی که حشره یا عنکبوت بر روی برگ‌ها و موهای ریز روی آن بخزد، در صورتی که در کمتر از بیست ثانیه پس از اولین تحریک مو، تحریک دیگری صورت گیرد، برگ بسته می‌شود و طعمه به دام می‌افتد.

گیاه کوزه ای

گیاهان کوزه‌ای گیاهانی گوشتخوارند که طعمه خود را در چاله‌ای در درون خود به دام می‌اندازند. این چاله کوزه‌مانند مملو از مایع است.

گیاهان کوزه‌ای دارای گونه‌های بسیار متنوع هستند و از بزرگترین انواع گیاهان حشره‌خوار به‌شمار می‌آیند. ارتفاع برخی از گونه‌های آن گاهی به ۶۰ سانتیمتر می‌رسد. این گیاه بیشتر در مرداب‌ها و لجنزارها می‌روید و هر گیاه دارای یک ساقه بلند و صاف و یک گل بزرگ با گلبرگ‌های سرخ و مادگی چترمانند است که در تابستان می‌شکفد.

کوزه‌های این گیاه، در واقع برگ‌های آن هستند که دورتا دور این ساقه و نزدیک به زمین قرار دارند. این برگ‌ها لوله‌ای و به شکل کوزه‌ای دهان‌گشاد هستند. هر گیاه در میانه‌های بهار ۵ یا ۶ برگ تازه می‌دهد که هر ۱۵ روز یکی از آنها باز می‌شود. در پایان تابستان تمام برگها رشد کرده و کامل می‌شوند و در طول زمستان و حتی تا تابستان بعدی، باقی می‌مانند.

این برگها آب را در خود نگه می‌دارند. شهد گیاه در اطراف کلاهک و دهانه کوزه ترشح می‌شود و حشرات را به سوی خود جلب می‌کند، حشره با رسیدن بر روی برگ به درون کوزه حرکت می‌کند، تارهای مومانند که به سمت پایین متمایل هستند و سطح لغزنده کوزه، حشره را به پایین هدایت می‌کند و این شکار که نمی‌تواند از کوزه خارج شود، در آب موجود آن غرق می‌شود.

برگ کوزه‌ای منزلگاه موجودات بسیار ریز مانند تک‌یاخته‌ها، کرم‌های بسیار کوچک و سخت‌پوستان ذره‌بینی آبزی است. لارو سه نوع حشره هم در این کوزه‌ها زندگی می‌کنند که همه اینها همزیستان گیاه هستند و همراه با باکتری‌ها، کار گواردن حشره شکار شده را بر عهده دارند. در اوایل تابستان، حشرات بالغ از برگهای کهنه خارج شده و در برگهای تازه تخم گذاری می‌کنند. برگ کهنه که هضم کننده‌هایش را از دست داده، می‌میرد و برگ‌های تازه جایگزین آن می‌شوند.

شبنم خورشید

این گیاه در بسترهای خز های خشك شده می‏روید. دروزرااز بالا شبیه یك قطره درشت سرخرنگ و براق به عرض 5 تا 10 سانتیمتر است‏ . بر گهای گرد و پهن آن كه هر یك بر روی ساق های جداگانه قرار گرفته، سرخ و كرك دار هستند و قسمت پایین آنها و ساقه سبز رنگ است. گل این گیاه سفید رنگ است و بر روی ساقه 10 سانتیمتری كه از میان رستنگاه ساق ههای بر گها خارج می‏شود، می‏شكفد.

این گیاه نیز برای شكار حشرات از بر گهای خود استفاده می‏كند. تارهای متعدد سوزنی شكل بر روی برگ وجود دارند كه نوك هر یك از آنها یك قطره ماده چسبناك وجود دارد كه شبیه قطره شبنمیا شهدی شیرین به نظر می‏رسد. ‏ این قطر ه‏ها، حشراتی چون پشه، مگس و انواع حشرات را به سوی خود جذب می‏كند.

 فرود حشره بر روی یك قطره، موجب چسبیدن او بر آن شده و حشره با تقلا برای آزادشدن، بیش از پیش خود را به دام می‏اندازد.

گیاه کره ای

باترورتیكی دیگر از گیاهان حشره خواراست. این گیاه بر روی شكاف سنگ‏ها و صخره‏ها می‏روید. باترورت گل‏هایی ظریف و زیبا  معمولاً به رنگ بنفش و آبی  دارد كه در ما ه‏های آخربهار می‏شكفند. باترورت نام خود را به خاطر بر گ هایی كه به نظر چرب و كره ای شد ه اند به دست آورده است. برگهای این گیاه به صورت مجموعه 3 تا 6 تایی و در گونه هایی بسیار بیش تر- بر سطح زمین می‏روید. با بررسی دقیق متوجه خواهید شد كه بر گ‏ها دارای دو نوع غده‏ی ترشحی هستند. غددبرآمده ای كه كار ترشح ماده چسبناك و كره ای را بر عهده دارند و غدد كوتاهی كه موادهضم و جذب كننده را ترشح می‏كنند. این دو غده بویی ایجاد می‏كنند كه مگس‏ها، شته‏ها و شش پایان را به تله چسبناك جذب می‏كند. حشره ای كه به دام بیافتد، با تقلا برای رهایی، موجب ترشح شیره هضم كننده می‏شود. برگها به آهستگی لوله می‏شوند و حشره را هضم و جذب می‏كنند.

گیاه بلدرورت

برگ های این گیاه دارای کیسه های کوچک و سبک هستند که مثانه یا Bladder نام دارند. مثانه های جوان شفاف هستند و به تدریج تیره می شوند.

هر مثانه درواقع تله ریز و توخالی است که ورودی آن یک طرفه است. اگر یک حشه آبزی کوچک یکی از چهارتا محرک این مثانه را لمس کند، درب تله باز می شود و مانند یک جارو برقی، حشره به داخل این کیسه مکیده شده و درب تله در یک چشم بر هم زدن (حدود یک 15 هزارم ثانیه) بسته می شود.

گل سارا سینا

حشرات به وسیله رنگ، بو و نکتار آن که از لبه ی کوزه ترشح می شوند، جذب شده و مسیر داخلی دیواره ی کوزه به وسیله ی آنزیم ها و شیره ی داخل کوزه چرب شده و مسیری یکطرفه را به وجود می آورد که دیگر برگشت ممکن نیست. هنگام به دام افتادن حشره ی بخت برگشته ی مادر مرده، آنزیم های پروتآز و دیگر آنزیم های تجزیه کننده حجوم آورده و حشره را طوری تجزیه می کند که انگار از اول حشره ای نبوده!



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
erf@n در تاریخ : 1393/6/13/4 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
sorosh در تاریخ : 1393/6/13/4 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
♥んムdノ♥ در تاریخ : 1393/6/13/4 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
کوثر در تاریخ : 1393/6/11/2 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
نازنین در تاریخ : 1393/6/11/2 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
احسان در تاریخ : 1393/6/10/1 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
امیر حسین در تاریخ : 1393/6/10/1 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


آخرین مطالب

/
به مکان آشنایی با علمهای دنیا خوش آمدید.